چاپ        ارسال به دوست

مدیریت پاویون ایران در اکسپو 2020؛ نمادی موفق از همکاری و تعامل بخش های دولتی و خصوصی در کشور

شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ایران و اتاق بازرگانی ایران و امارات با هدف ارتقاء کمی و کیفی محتوای پاویون ایران در اکسپو نشست خبری مشترک برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بين الملل شركت سهامی نمايشگاه های بين المللي ج.ا.ايران به نقل از پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، روز یکشنبه 6 تیرماه 1400، نشست معرفی فرصت‌های اقتصادی و تجاری رویداد اکسپو ۲۰۲۰ با حضور دکتر زمانی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، دکتر فرزانگان رئیس اتاق مشترک ایران و امارات و اصحاب رسانه در سالن مروارید محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و شاید برای اولین بار شاهد همکاری و تعامل دستگاه ها در این سطح خوب و ملی بودیم.

در ابتدای این نشست دکتر زمانی  با بیان اینکه رویداد اکسپو فرصت استثنایی برای نشان دادن ظرفیت ها و توانمندی های کشور است افزود: باید از این رویداد حداکثر بهره لازم را ببریم.

مشاور وزیر صمت گفت: ما انتقال دولت را در ایران داریم و شاید بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی دولت آینده اکسپو 2020 باشد..

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها خاطرنشان کرد:  طی 170 سال گذشته برای اولین بار شاهد برگزاری رویداد اکسپو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم .وی ادامه داد: شعار اکسپو 2020 دبی "پیوند افکار و ساخت آینده" است.

وی با اشاره به اهمیت رویداد اکسپو در سطح جهان افزود: در حدود ۲۰۰ کشور در این رویداد بزرگ بین‌المللی حضور خواهند داشت.

مشاور وزیر صمت پیش‌بینی کرد: رویداد اکسپو، در طی شش ماه برگزاری حداقل ۲۵ میلیون بازدید کننده داشته باشد که در حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از این میزان بازدیدکنندگان از خارج از منطقه وارد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با اشاره به سه ناحیه فرصت تحرک و پایداری در رویداد اکسپو تصریح کرد: در ناحیه فرصت؛ کشورها توانایی تولیدی و صنعتی خود را به نمایش می گذارند و از این فرصت برای  گسترش روابط خود با سایر کشورها بهره می‌گیرند.

در ناحیه تحرک؛ پیشرفته‌ترین تکنولوژی و تولیدات شرکت کنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد و کشورها توسعه اقتصادی خود را به رخ می کشند و در قسمت پایداری نیز بر روی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست تاکید شده است.

دکتر زمانی در ادامه  با بیان اینکه در جریان همه گیری ویروس کووید ۱۹ صنعت گردشگری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت دید گفت: این رویداد  فرصتی برای کشورها برای معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری فراهم می کند و ایران نیز که از لحاظ جاذبه تاریخی در رتبه دهم و جاذبه های طبیعی در رتبه پنجم جهان است می تواند حداکثر بهره‌برداری را برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی داشته باشد.

دکتر زمانی با اشاره به هزینه‌های ساخت پاویون های کشورهای حاضر در رویداد اکسپو گفت: بالاترین میزان هزینه ساخت پاویون کشورهای حاضر از مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار آغاز می شود  و پاویون کشور ما تنها با هزینه ۸ میلیون دلار احداث شده است و  یکی از زیباترین پاویون های کشورهای حاضر در اکسپو  است.

 وی ادامه داد: علیرغم دریافت تنها 10 درصد از این مبلغ و مشکلات نقل و انتقالات مالی، پاویون کشورمان بالغ بر بالای ۸۵ درصد پیشرفت کاری داشته است که تا مردادماه تکمیل خواهد شد.

دکتر زمانی با اشاره به بحث اقتصادی اکسپو افزود : بسته خوبی در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی برای حداقل ۳ تا ۶ هزار پروژه آماده سرمایه‌گذاری تهیه کرده ایم.

ایشان همچنین برگزاری جلسات B2B  بین تجار ایرانی  و تجار دیگر کشورها را نیز از دیگر برنامه های جنبی اکسپو برشمرد و به مزیت های کشور در زمینه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، مس و... اشاره کرد و ادامه داد باید توجه ‌کنیم تا از این فرصت بهره لازم را ببریم و قطعاً بخش اقتصادی یکی از فعال‌ترین بخش‌های مد نظرما در این رویداد جهانی خواهد بود.

وی در پایان گفت: در بحث فرهنگی و اجتماعی نیز جلسات مختلفی گذاشته‌ایم که علاوه بر مکان پایویون کشورمان ۵۰ نقطه دیگر را نیز در مکان‌های مشترک در اختیار گرفته ایم تا بتوانیم در این مکان ها برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کنیم.

در ادامه جلسه دکتر فرزانگان رئیس اتاق ایران و امارات نیز به بیان گزارشی از اهداف، زمینه‌ها و شرایط حضور ایران در رویداد اکسپو پرداخت.

دکتر فرزانگان در این نشست گفت: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده تا سال ۲۰۲۵ سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و امارات ابتدا به ۲۰ میلیارد دلار و بعد از گذشت پنج سال تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد : در اکسپو، آشنایی با اقوام و جاذبه‌های گردشگری، نمایش دستاوردهای علمی، تجاری و صنعتی و همچنین گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی از اهداف مهم کشورها است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ادامه داد: نمایش  دستاوردهای علمی، معرفی پتانسیل‌های اقتصادی، تولیدی و گردشگری، اعزام برگزاری نشست‌های B2B و بازاریابی برای محصولات از مهمترین اهداف حضور ایران در اکسپو است.

وی با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اقداماتی را در این راستا انجام داده است برای مثال همایش‌های استانی مختلفی برگزار شده که هفته آینده همایش دیگری نیز در شهر شیراز خواهیم داشت.

فرزانگان در ادامه پیشنهاد داد: می توان در اکسپو واکسن ضد کرونا کووبرکت را معرفی کرد.

فرزانگان گفت:  تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک می‌توانند محصولات خود را در قالب فیلم و محتوای چند رسانه ای با حضور محدود نمایندگان شرکت‌ها معرفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون توقعات از دولت جدید برای افزایش مراودات با امارات گفت: یکی از مهمترین توقعات ما به عنوان اتاق بازرگانی ایران و امارات علاوه بر به نتیجه رساندن مذاکرات وین و توسعه تعاملات تجاری در سایه یک سند چشم انداز است، یعنی باید یک سند چشم‌انداز برای تعامل با همسایگان کشورهای آسیایی، آفریقا و … داشته باشیم. همچنین باید به بازار آفریقا نگاه ویژه‌ای داشت چراکه اکسپو فرصت خوبی برای معرفی محصول در جهت توسعه صادرات به آفریقا است. دولت جدید توجه داشته باشد که صادرات باعث افزایش اشتغال نیز می‌شود.

انتهای خبر/


١٥:٢٥ - يکشنبه ٦ تير ١٤٠٠    /    شماره : ٢٥٨٧    /    تعداد نمایش : ١١٨